Artikel Alex Appel

Ingezonden

Aparte tijd...

We zien overwerkte verpleegkundigen en artsen, we zien vakkenvullers die met angst doorwerken en ook de logistieke sector, voedselvoorziening en hulpdiensten werken gewoon door. Een groot deel van Nederland zit echter thuis. Een groot aantal werkend, maar ook een aanzienlijk aantal dat niets kan of mag doen.

Als ondernemer in de zakelijke dienstverlening is het voor mij afwachten wat de corona crisis gaat brengen. Hoe ontwikkelt de markt zich? Wat betekent de achterblijvende omzet voor mijn klanten? Wat betekent dat voor hun winst, hun bereidheid tot investeren, hun voortbestaan? Wat betekent de onvermijdelijke stijgende werkeloosheid voordeel economie? En natuurlijk, wat betekent dit voor mij? Voor mijn bedrijf? En voor mijn toekomst?

Ik heb al meerdere malen een economisch tegenvallende periode mogen meemaken: halverwege de jaren 90, begin van deze eeuw en natuurlijk de kredietcrisis van 2008. Wat ik geleerd heb, is dat we er wel weer bovenop komen. Dat als we met z’n allen onze schouders eronder zetten, we de economie tot nog grotere hoogten kunnen stuwen. En dat zullen we ook doen...

Als ondernemer wil ik natuurlijk graag wat doen. Maar wat kunnen we nu doen? Nou, we kunnen elkaar steunen, elkaar helpen en zorgen dat de lokale bedrijven die het nu zwaar hebben, toch nog een beetje omzet draaien. Koop je groenten en fruit bij de lokale boer, haal wat vaker eten bij dat restaurant dat geen gasten meer mag ontvangen en koop je zomerkleren in een echte winkel in plaats van online. Iedereen kan de lokale ondernemers, de motor van onze economie, steunen.

Maar wat nog veel belangrijker is: spreek je waardering uit voor de ondernemers en steun hen ook met woorden. Vraag hoe het gaat, waar iemand mee zit en wat je kunt doen om te helpen. Juist hierdoor houd je het vlammetje van de ondernemer brandend en zal hij er alles aan doen om te overleven en sterker terug te komen.

Samen staan we sterk! #AlleenSamen #Supportyourlocals

Alex Appel